Sverige misunner oss nordmenn
oljen, det er velkjent, men til gjengjeld har Sverige en gedigen vekstindustri:
kriminallitteraturen. Og vi må vel bare innrømme at her har svenskene muligens
overtaket på oss. Geografisk sett er hele Sverige representert i denne
sjangeren, fra Kiruna med Åsa Larsson i nord, til Ystad med Henning Mankell i
sør, og Öland med Johan Theorin i øst, til Bohuslän med Camilla Läckberg i
vest, og selvsagt Stockholm og Göteborg og alskens virkelige og fiktive
småsteder.
Helsingborg
er også på kartet. Hans Koppel (pseudonym for Petter Lidbeck) har skrevet Kommer aldri mer tilbake, på norsk i
2012, med handling lagt hovedsakelig til byen ved Øresund. Som oversetter blir
man selvsagt glad når et forlag tar kontakt og vil ha en bok oversatt. I dette
tilfellet sendte forlaget med en lenke til Amazon, så jeg kunne kikke litt på
den engelske versjonen av boken, som allerede forelå. Litt betenkt ble man da,
for ifølge omtalen skulle denne boken være særdeles motbydelig og ekkel. Hmm,
orker man slikt? Såkalte «grafiske skildringer» av uhyrligheter? Og jo da,
visst er det mye fælt og ekkelt her. Det er jo ofte slik at forfattere må
flytte grenser fordi alt annet allerede er prøvd i sjangeren, og kravet om et originalt
plot ligger der. Men det ekle og fæle er dog ikke hovedsaken. Intrigen er
faktisk veldig godt uttenkt, og forfatteren klarer det en god slik håndverker må
gjøre: bygge opp spenningen og overraske leseren. Temaet er hevn. En gammel
urett er begått for mange år siden, og den må hevnes for at balansen skal
gjenopprettes.
Ekteparet
Mike og Ylva bor i et villastrøk i Helsingborg, og se om ikke noen gamle
kjenninger «tilfeldigvis» flytter inn tvers over gaten, kjenninger de helst
ikke ville møte mer. Og slik baller det på seg. Det er kona Ylva det går ut
over, så til de grader. Man kan spørre seg om ikke forfatteren tøyer
troverdigheten litt langt, men dette har han vel til felles med de fleste
andre. Det ender ikke godt, dette. Og politiet skildres, ikke overraskende, som
noen forholdsvis tilbakestående bygdetullinger med en forkjærlighet for iskrem
framfor etterforskning, et karikert bilde forfatteren kanskje kunne ha spart
seg, men vi får bære over med det.
Det
er ikke sikkert Kommer aldri mer tilbake figurerer
i avisenes obligatoriske krimanbefalinger før påsken, men den burde egentlig
det. For intrigen er spennende og god, men det er så tilfeldig hva avisene
finner plass til å anmelde, ut fra den store svenske
kriminallitteraturindustrien.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar