tirsdag 16. februar 2010

Skjulte skatter

De aller fleste oversettere har opplevd å sitte i månedsvis med en oversettelse, streve med den, degge for den, bli glad i den, for deretter å sende den forventningsfullt ut i verden, og så skjer det ... ingenting. Ingen ser den, ikke bokhandlerne, ikke kritikerne, ikke bibliotekene og følgelig heller ikke leserne. Det er synd for oversetteren, naturligvis, som vet at boka er knallgod og dessuten er ganske fornøyd med sitt eget arbeid, det er også synd for forlaget, som ofte er et av de små, det er synd for forfatteren, som ikke når ut med det hun hadde på hjertet, og ikke minst er det synd for leserne som ikke vet hva de går glipp av!

I denne bloggen vil jeg rette søkelyset mot bøker som ikke får så mye oppmerksomhet, men som fortjener en langt bedre skjebne enn å bli returnert uåpnet til bokhimmelen!

Jeg tenker altså ikke på bøker som allerede befinner seg i offentlighetens lys og selger seg selv, heller ikke på lettfordøyelige underholdningsromaner som er fine å ha på stranda eller på toget og deretter sjøldauer uten at noen sørger over det. Jeg tenker på bøker som kanskje bare forlaget og oversetteren vet er gode.

Selvfølgelig vil jeg skrive litt om egne oversettelser som har fått lite eller ingen oppmerksomhet, men jeg vil også invitere kolleger til å fortelle om egne oversette oversatte hjertebarn. På den måten håper jeg å åpne en kanal slik at oversette oversettelser når ut til iallfall noen lesere.

Noen av bøkene vil være forholdsvis nye og i handelen – andre vil du bare finne på et bibliotek nær deg.

For ordens skyld: Vi oversettere får ikke royalties – vi har fått vårt honorar, som er helt uavhengig av opplag og salg.

Siden jeg nå sitter her og oversetter dagen lang, kan det godt hende at jeg også skriver litt om andre oversettelsesrelaterte temaer, eller inviterer andre til å gjøre det. Vi får se hvordan det går.

3 kommentarer:

Unknown sa...

supert tiltak, Kari!
jeg skal prøve å komme med noe snacks, så snart jeg er ferdig med Oversatte dager ... (det må du jo også skrive om).

Beatelill sa...

Dette høres ut som en spennende blogg :) Jeg elsker å oppdage gode bøker som ikke "alle andre" leser, så kommer nok til å stikke innom her jevnlig. Har lagt deg til i bloggen min, i oversikten over bokblogger. Håper det er greit :)

Morten sa...

Velkommen! Veldig hyggelig at folk er innom! :-)